M&E

(Music & Effect)

통상 M&E라 함은 다른 언어로 된 작품을 자국의 언어로 더빙하기 위해 Mix Master에서 Dialog를 제거한 Mixing 본을 말한다.

여기에서의 Effect는 Foley, Effect(Real & Virtual), Ambience를 통칭한다.

 

동시녹음을 사용하는 빈도가 절대적인 우리나라의 Audio-Post작업의 여건상 M&E 작업은 상당한 작업이 아닐 수 없다. 만약 우리가 적극적으로 후시녹음을 하는 환경이라면 본편 작업량은 많겠지만 상대적으로 M&E작업은 용이할 것이다.

아래는 수출용 M&E 작업과 관련된 몇 가지 사안들의 예이다.

 

  Time Format

유럽과 중국 등 일부 국가들은 PAL(25fr/s)방식을 사용 함으로 이에 따른 충분한 기술적 협의가 있어야 하며, 최종 결과물의 TC Format에도 유의하여 작업한다.

 

  Reference Level

현지의 장비와 Level Alignment가 맞지 않아서 발생하는 문제들을 해결하는 방법은 본 프로그램의 시작 전에 정확한 Reference Level을 기록하는 방법 밖에 없다.(보통은 1KHz/+4dB @ Color Bar)

 

  Mastering

현지에서 최종적으로 사용될 Media의 기술적인 사항들(Head Room 및 Dynamic Range등)에 맞추어서 최상의 품질을 유지할 수 있도록 한다.

 

  Music

Under Score인 배우가 극중 노래를 부르는 장면의 경우, 상황에 따라 해당국에서 자막처리를 할 경우도 있으나, “생일축하곡”과 같은 경우와 같이 현지 성우의 더빙을 배려 해야 되는 경우도 있다.

 

  Effect

핸드폰 벨 소리등과 같이 해당국의 사정에 따라 Effect처리에 신중해야 할 것들에 대한 배려가 있어야 한다. (컬러링 등)

 

  Walla

대부분 Ambience로 분류되지만 극 진행에 영향을 미치는 Dialog성격의 Walla는 제거해서 현지 보조 성우의 더빙을 고려해야 한다.

 

  Silent

연출자의 의도에 의해서 Silent인 구간의 경우에 해당 작업자가 오해할 수도 있으므로 Comment를 꼭 추가한다.

 

  Session File

어느 Recording Studio도 Sound Source 의 유출은 원하지 않는다.

그러나, 결과물을 Tascam DA-88/98(DTRS/Hi 8mm)등과 같은 안정성이 우려되는 매체로 보내야 하는 경우나 작업의 마감시한이 촉박하거나 해서 시간적으로 재 작업이 도저히 불가능 한 경우에는 Bounce된 Source를 담은 Session File을 같이 보내주어서 현지에서 부분 수정 같은 간단한 작업이 가능하게 배려해줄 필요도 있다.

 

  Multi Channel

최종 Audio Image가 Multi Channel일 경우 Track Layer는 Client의 요구에 맞추어 작업 해야 한다.

  Order Form의 예

Laurent Campagne gave me your name as the contact for my orders of the a/m

>> picture,

>> 

>> I need all the details for the a/m pic :

>> – running time at 24 fps

>> – Image ratio

>> – Sound ratio : please confirm only SR no SRD from my understanding,

>> 

>> before I confirm you by fax with numbered and detailed orders, I need the

>> prices for :

>> 

>> FEATURE 35 mm :

>> – 1 x 35 mm check print.

>> 

>> FEATURE and TRAILER ELEMENTS :

>> AUDIO ITEMS

>> – 1 x DA88 of the stereo and stereo discreet print master in 2 tracks Lt/Rt

>> and 6 tracks L, Ls, C, Rs, R, Sw  for digital sound and 2 tracks Lt/Rt for

>> analogic,

>> -1 x DA88 of the mixed M&E in 6 tracks L, Ls, C, Rs, R, Sw + Dialogues for

>> digital sound and in 4 LCRS+Dialogues for analogic sound.

>> -1 x DA88 of the MUSICS 6 tracks L, Ls, C, Rs, R, Sw for digital sound and

>> in 4 LCRS for analogic sound.

>> All DA88 must have the following technical requirements :

>> .  start  of  the  1st  reel  at  01:00:00:00:  – 2nd reel at 02:00:00:00 ,

>> overlaps of 30 frames,

>> . 48 kHz at bit rate : 16,  reference level : -20 dBfs

>> . Film Speed: 24fps with a time code : EBU 25,

>> 

>> VIDEO ITEMS

>> -1 x Digital beta  625 lines 16/9 in original theatrical ratio / letter

>> box.

>> -1 x Digital Beta 625 lines 16/9 full frame 1.77

>> (if 16/9 1.77 ratio is not available , Studiocanal have the authorization

>> to pan & scan in 16/9 1.77 for TV releases)

>> These  masters  must  be  authorized  and  approved  by the director of the

>> Picture, struck from :

>>       . an 35 mm interpositive, or

>>       . high definition master in 24P ou PSF,

>> and made from an original transfer in 625 lines (no 525 lines source) .

>> 

>> The tracks for such digital masters shall be laid from a stereo 35 mm sound

>> film as follows :

>> . tracks 1 and 2 : Stereo Right / Stereo Left – Original language

>> . tracks 3 and 4 : Stereo Right / Stereo Left – Music and Effects

>> and have textless backgrounds at the end of the tape.

>> 

>> 

>> Advertising and promotional elements:

>> – 1 x Original combined dialogue action continuity and spotting list of the

>> Picture and Trailer;

>> – 1 x One (1) music cue sheet of the Picture;

>> The said music cue sheet will have the following characteristics:

>> English music cue sheet with the title of each musical composition or sound

>> recording  utilized  in  the  film,  names  of all of the composers and the

>> performing  rights affiliation with respect to each musical composition and

>> sound  recording  contained in the Picture, the names of recording artists,

>> the nature and exact timing of the uses made of each musical composition or

>> sound  recording  contained  in the Picture, the names of the owners of the

>> compositions  and  sound  recordings contained in the Picture together with

>> fully  executed  copies  of  all  musical  publishing  and  synchronization

>> licensees for each musical composition utilized in the Picture

>> – Not less than 1 x set of 50 color slides with caption ID

>> -1  x poster key art with separated texts, color separation if available or

>> a CD-Rom.

>> – A synopsis (long and short form) of the film and biographies of producer,

>> writer, director and principal cast and crew members

>> -Credit requirements for all advertising and publicity for the Picture

>> – List of the main and  end titles and inserts if any

>> -Full cast and crew listing

>> -Press reviews

>>  -Editor’s script notes when availabl

>> – Post production supervisor’s note book listing breakdown of all trims and

>> outs, ADR session logs,etc. if available.

>> –  five  (5)  copies  of  exisiting poster and press kits (original one and

>> international one)

>> – Dubbing and sub titling restrictions

>> – Production notes in English version

>> 

>> I will be very grateful to receive the LAL by fax asap

>> very best regards

>> 

>> 

>> brigitte pruvost

>> STUDIOCANAL – Acquisition Servicing

 

  용어

M&E(M/E or ME)           —>    Music & Effect

MNE(ENM)       —>  Music과 Effect Mix

DME                   —>    Dialog 포함

Score                   —>    시청자(관객)만 듣는 Music

Under Score        —>    배우와 시청자 모두가 듣는 Music